Kvinne sitter på gulvet mens hun bretter klær og legger dem i ulike kurver kategorisert etter type.

De beste ryddetipsene oppsummert

Få svaret på hvordan du enkelt kan rydde og organisere hjemme, i digitalt format.

Bilde av Ingunn Mjønerud

Ingunn Mjønerud

Sist oppdatert: 24.11.2021 13:35
{share}

Rydding har blitt svært populært de siste årene, blant annet på grunn av skikkelser som Marie Kondo og Synnøve Skarbø. Begge har spredd ryddeglede gjennom bokprosjekter, og tv-programmer hvor de deler sine beste tips og hjelper andre rydde i hjemmene sine.

Hopper du på ryddebølgen vil du kjenne på de mange fordelene man får med et ryddig hjem, et ryddig sinn, og et bevisst forhold til tingene man eier.

Noen av fordelene med et ryddig hjem er at man

  • lærer seg å sette pris på det man har
  • lettere finner fram til ting når man trenger dem
  • blir mindre stresset
  • reduserer forbruket sitt, noe som er positivt både for økonomien og klimaet
  • kan bruke tiden sin på andre ting enn å rydde
Et organisert kjøkken, hvor man ser at alt er plassert etter kategori
Målet: Etter ryddingen vil alt ha en naturlig plass i hjemmet, og det vil alltid ryddes tilbake til plassen sin etter at det er brukt (Foto: Blake Wisz / Unsplash).

Slik kommer du i gang med ryddingen

For å hjelpe deg på vei mot et ryddigere hjem har vi samlet de beste ryddetipsene i en stor artikkel. I hovedsak kan vi dele tipsene inn i tre hovedkategorier:

  1. Minimaliser: Kvitt deg med ødelagte, unødvendige eller ubrukte ting
  2. Organiser: Finn en plass til alt du eier
  3. Oppretthold: Skap gode vaner som gjør at det aldri blir rotete igjen

Steg 1: Minimaliser

Det første steget mot et ryddig hjem handler om å kvitte seg med det man ikke trenger, bruker eller får glede av.

Slik kan du gå frem:

1. Ta for deg én kategori eller avdeling om gangen

Ikke gå i gang med ryddingen og tenk at du skal rydde hele huset på én dag. Du har mest sannsynlig spart opp ting i årevis, og det vil derfor ta tid å gå gjennom alt du eier. For å gjøre det enklere bør du fokusere på én avdeling om gangen. Det kan være en kategori, slik som klær eller kjøkkenredskaper, eller du kan begynne med en roteskuff eller boden i kjelleren.

Er du redd for å miste momentum underveis kan du også sette en tidsgrense per dag eller uke, slik at du ikke blir overveldet av all ryddingen. Sett på en alarm, og rydd fokusert innenfor den gitte tiden. Slutt når alarmen har gått av.

Et annet tips er å begynne i en avdeling hvor det er enkelt for deg å kaste ting. Er du veldig glad i klær begynner du med andre ord ikke i klesskapet, og er du veldig glad i kjøkkenredskapene dine begynner du ikke på kjøkkenet. Ta de vanskeligste avdelingene når du har blitt varm i ryddetrøya.

En haug med klær ligger på en seng
Få oversikt: Legg alle klær på senga, eller alle kjøkkenredskaper på kjøkkenbordet, slik at du får oversikt over alt du eier (Foto: Amy Holton / Shutterstock).

2. Få oversikt over tingene

Når du har valgt en avdeling, er det best å finne fram alt du har i den avdelingen. Ta ut alt av skuffer og skap, og legg det på ett sted. Slik får du en oversikt over hva du eier. Legg gjerne like ting sammen, slik at du ser hvor mange utgaver du har av én ting.

3. Kast alt som åpenbart er søppel

Har du tatt vare på garantibevis, kvitteringer eller manualer til ting som du ikke lenger har, kan du kaste disse. Eier du noe som er ødelagt, eller som ikke er pent lenger, kan du kaste det også.

4. Kvitt deg med duplikater

Har du kanskje åtte stekespader, eller fire luer som aldri brukes? Tenk gjennom hvor mange av en sak du faktisk trenger, og ta vare på den modellen du liker best. I klesskapet kan du gjerne innføre en kapselgarderobe.

Kapselgarderobe

En kapselgarderobe er en garderobe som består av et fåtall plagg man liker godt, og som alle passer med hverandre.

Mange bruker metoden 333 for å begynne med kapselgarderobe. Det innebærer at du snevrer inn garderoben til 33 plagg. Dette inkluderer ikke undertøy, treningstøy, pysjamas og annet, men skal inkludere ytterjakker, sko, skjerf og andre klær som du bruker hver dag. I tillegg kan du bytte ut kapselgarderoben hver 3. måned, slik at den passer med årstiden.

Dette fører til lavere forbruk, noe som både er økonomisk og bra for miljøet.

5. Gi bort det som ikke passer eller gir deg glede lenger

Eier du klær som har blitt stygge, som du aldri bruker eller som du alltid irriterer deg over når du bruker dem? Da bør du putte disse i gi bort-haugen. Det samme gjelder for ting og duppedingser som ikke lenger passer stilen din, eller ting du rett og slett ikke liker.

Marie Kondos metode, som hun kaller Konmari-metoden, innebærer å holde en ting i hendene, og kjenne etter om du får glede av den eller ikke. Behold kun det som gir deg glede.

6. Digitaliser det som kan digitaliseres

Digitaliser det som kan digitaliseres, som barnetegninger, manualer og regnskap. Tviholder du på gamle kokebøker, CD-er eller DVD-er som du aldri kommer til å bruke? Tenk gjennom hva du kan finne på internett, og hvilke ting i hjemmet ditt du faktisk bruker.

En barnehånd tusjer på et ark omgitt av leketøy
Barnetegninger: Det kan være vanskelig å kaste unna alt barna lager. Én løsning kan være å ta bilde av tegningene og lage et digitalt album. Eller så kan du få dem til å samle de beste tegningene sine i en egen perm (Foto: Amy Holton / Shutterstock).

7. Sliter du fortsatt med å kvitte deg med noe?

Synes du det er vanskelig å kvitte deg med noe er det fint å spørre deg selv hvorfor du ikke vil kaste det. Gir svaret ditt mening?

Trenger du hjelp på veien kan du sette opp noen kriterier som må oppfylles for at noe skal beholdes. Det kan for eksempel være at du må kvitte deg med ting som du

  • hadde glemt at du hadde
  • like enkelt kan leie eller låne framfor å eie
  • ikke har brukt på 90 dager og ikke tenker å bruke de neste 90 dagene

Er du usikker på om du vil fjerne noe eller ikke, kan du putte det i en eske. Sett vekk eksen for en stund, kanskje et par måneder, og se om du savner noe av det som finnes i esken. Ser du deg nødt til å hente noe ut av esken, beholder du dette. Glemmer du alt som finnes i esken kan du kvitte deg med hele esken.

For barnerom

Eva Isachsen og Line Marie Skaget, som står bak boka Ryddeglede, forteller til Huseiernes Landsforbund hvordan man kan la barna ta del i en lignende strategi for å rydde opp på barnerommet.

Metoden går ut på å lage tre kasser for hvert barnerom. Én kasse til leker barnet vil beholde, én kasse til leker som barnet selv mener hen har vokst ifra, og én kanskje-kasse til leker man er usikre på. Ifølge Isachsen fungerer dette bra, fordi barn er flinke til å kjenne etter hvilke leker de har vokst ifra og ikke.

Gå gjennom alle leker, og plasser de i riktig kasse. Kanskje-kassen kan man vurdere igjen etter at man er ferdig. Er barnet fortsatt usikker på noen av lekene, kan dere bli enige om å legge bort kassen for en avtalt tidsperiode. Savner barnet noen av lekene i kassen, kan hen hente de tilbake. Savner barnet ingen av lekene i løpet av tidsperioden, kan dere gi bort disse.

Et barn sitter på en sofa og legger en duplokloss i en stor plastboks full av duplo
Aktiviser barna: Flere ryddeeksperter mener du bør ta med barna på ryddingen så tidlig som mulig (Foto: Ezhena Photo / Shutterstock).

8. Hva med arvegods?

Feng shui-ekspert Nina Wolther foreslår at man spør barn eller andre slektninger om de kunne tenke seg arvegodset du ikke vil ha selv. Finnes det arvegods som verken du, barn eller barnebarn vil ha, kan du selge det og heller skaffe deg noe som gir deg glede.

I stedet for å minnes bestemor eller oldefar hver gang du ser på arvegodset, kan du minnes dem når du bruker den nye tingen. På den måten mister du ikke minnene, samtidig som du slipper å leve med noe du ikke liker eller setter pris på.

9. Utnytt ryddingen – selg eller inviter til byttekveld

Trenger du ekstra motivasjon for å gjennomføre ryddingen kan du gjerne selge tingene du kvitter deg med. Mens det er lett å forstå hvorfor det lønner seg å selge dyre ting, kan det være vanskeligere å finne motivasjonen til å selge småting.

Lise Vermelid Kristoffersen, som står bak bloggen Pengesnakk, har funnet en løsning på dette problemet. Hun har laget en utfordring som tilsier at man skal prøve å selge 100 ting i løpet av et år. Tenker du på den måten, vil du se at også småbeløp utgjør større summer på et år.

Selger du for eksempel 20 ting for 20 kr, 30 ting for 30 kr og 50 ting til 100 kr, blir det tilsammen 6300 kroner. Disse pengene kan brukes til ferier, gjeldsnedbetaling eller annet som gjør at du føler deg bedre i hverdagen.

Synes du det fortsatt er vanskelig å selge ting, kan du vurdere å invitere til byttekveld med vennegjengen. Gjør det til en hyggelig sammenkomst, og se at vennene dine kan sette pris på tingene dine mer enn du gjør. Da er det kanskje ikke like vanskelig å gi slipp på tingene?

Bilde viser et byttemarked for klær
Tjen penger: Selg alt du ønsker å kvitte deg med, så får du ekstra motivasjon til å kvitte deg med litt mer (Foto: Viktoria Aleksandrova / Shutterstock).

10. Få det ut av huset så fort som mulig

Få ting unna så raskt som mulig etter at du har bestemt deg for å kvitte deg med det. Ender det opp med å bli liggende i veien er det enkelt å putte det tilbake i en skuff, som ikke ses på igjen om et halvt år. Da er ryddingen forgjeves.

Her har du mange muligheter for å få fart på sakene. Du kan lage en dedikert boks, eske eller pose til ting som skal ut av huset. Eller du kan være flink å levere ting til Fretex, gjenbruksstasjoner eller loppemarked så fort du har funnet noe som skal ut av huset. Velger du å selge ting kan du sette tidsfrister for kjøperne, slik at de får opp tempoet.

11. Fjern lagringsplassen

Har du en skuff som alltid ender opp som roteskuff, eller en kommode som du egentlig ikke vet hva du skal bruke til? Fjern lagringsplassen, slik at du ikke fyller opp plassen med unødvendige ting enda en gang.

Veldig mange kjøkkenredskaper ligger utover et bord i flere hauger, sortert etter like typer
Duplikater: Tenk gjennom hvor mange du trenger av hver ting du eier. Få mennesker har behov for åtte like tresleiver (Foto: Tom Hollett / Shutterstock).

Steg 2: Organiser

Etter at du har kvittet deg med det som er ødelagt eller ikke gir deg glede, handler det om å finne en fast plass til alt du har beholdt. Legger du alltid tingene du eier tilbake på sin faste plass, vil det ikke lenger bli rotete hjemme hos deg.

1. Legg ting i beholdere

Eier du ting som stadig vekk tas frem fra skuffer og skap? Da kan du vurdere å gå til innkjøp av beholdere som gjør det enkelt å rydde bort disse tingene hver gang du har brukt dem, eller hver kveld. Dette gjelder for eksempel barneleker og ullsokker.

Har du mye rot i skuffer og skap bør du bruke beholdere for å skille mellom de ulike avdelingene. På lignende måte bør magasiner gå i en magasinholder, fjernkontrollen i en lomme på sofaen, løse ledninger i en kurv ved stikkontakten og så videre.

Synes du det er vanskelig å finne gode løsninger kan du bruke Google, Pinterest eller Instagram for å se hva andre har gjort før deg.

Det aller viktigste er at alt har en naturlig plass i nærheten av der det brukes, samt at det er enkelt for alle i husholdningen å forstå hva som skal hvor. Bli gjerne kreativ med klistrelapper, lamineringsmaskiner og lignende for å gjøre de dedikerte plassene enkle å forstå for både store og små.

Collage som viser hvordan man kan oppbevare ting i ulike beholdere, som kurver og med bokser i skuffer
Vær kreativ: Samle ting i adskilte avdelinger, i nærheten av der du bruker dem.

2. Rydd vekk sesongbestemte ting

Samle all julepynten i røde bokser, putt påskepynten i gule esker og lagre sesongklærne i bokser på boden når de ikke er i bruk. Synes du det er vanskelig å holde oversikt over hva som finnes hvor kan du sette navn på boksene.

3. Lag et godt system i gangen

I gangen er det svært lett at det blir rotete. For å forhindre kaos kan du lage designerte plasser til alles jakker og sekker, og finne en god plass til luer og votter, post, nøkler, hodetelefoner og alt annet som gjerne bare slenges fra seg med en gang man kommer inn døren.

Bor det barn i huset bør du sette opp knagger i barnehøyde, slik at de enkelt kan henge fra seg jakker og bager uten hjelp fra voksne.

4. Utnytt høyden maksimalt

Har du liten plass er det viktig å utnytte høyden maksimalt. Gå til innkjøp av høye hyller, og plasser gjerne lite brukte ting i kurver eller esker oppå hyllene. Det eneste du trenger for å rekke opp er en tilgjengelig krakk eller stol, som gjør at det ikke oppleves som en skikkelig ulempe hver gang du skal hente noe ned fra høyden.

5. Stable ting vertikalt

Mange ryddeeksperter, Marie Kondo inkludert, foretrekker at man alltid kan se alle tingene man eier. Det innebærer som regel at man stabler ting vertikalt fremfor horisontalt. I klesskuffer og -skap betyr det at du ruller eller bretter klærne slik at det står av seg selv, i stedet for at du legger dem oppå hverandre. Se hvordan Marie Kondo bretter ting på Youtube.

På kjøkkenet kan dette være å bruke grytelokkholdere til både grytelokk og bokselokk, og du kan rulle kjøkkenhåndklærne slik at de står i kjøkkenskuffene. Her er det kun fantasien som setter grenser for hva du kan gjøre. Det viktigste er at du lager et system som gjør at du ser det du har, og at ting ikke faller ut når du prøver å ta en ting ut av skuffer og skap.

Collage som viser hvordan man kan kan stable ting vertikalt, f.eks. ved å rulle sammen strømpebukser
Se alt: Her ser du hvordan man kan stable ting vertikalt. Da hjelper det ofte med gode beholdere (Foto: Flauma og Kostikova Natalia / Shutterstock).

6. Bruk tynne kleshengere

Minimer plassen du bruker på unødvendige ting, slik som tykke kleshengere. Bytt ut de gamle med noen supertynne kleshengere, og du får plass til mange flere klær i skapet.

7. Rull sammen strømpebukser

Synes du det er vanskelig å få oversikt over sokker, strømpebukser, ullundertøy osv? Det finnes mange kreative måter å løse dette på på en oversiktlig måte.

Marie Kondo foreslår å brette sokkene vertikalt, slik som hun mener alle klær bør stables. Strømpebukser er noe vanskeligere, men her kan du for eksempel rulle sammen buksene før du legger dem vertikalt, slik at du kan se alle strømpebuksene på én gang.

8. Finn et sted for klær som er brukt, men som ikke er møkkete

Det er ofte man bruker klær én gang, uten at de må vaskes av den grunn. Ønsker du ikke å henge brukte klær tilbake i skapet, bør du finne et eget sted for dem. Det kan være en ekstra hylle på badet, eller en spesifikk skuff til dette formålet.

9. Unngå bunker eller hauger

Har du mange bunker eller hauger hjemme? Da har ikke tingene i bunken fått en plass ennå. Evaluer om du kan kvitte deg med det i bunken, og dersom du vil beholde det må du finne ut av hvordan du på best mulig måte kan oppbevare tingene.

Ofte havner post, reklame og magasiner i bunker rundt omkring i huset. Dette kan du løse ved å for eksempel si nei til reklame, opprette avtalegiro eller efaktura for regninger, og legge magasiner i en magasinholder som du tømmer med jevne mellomrom.

Organisert kjøkkenskap med samme type beholder til ulike matvarer
På kjøkkenet: Kjøper du klare beholdere til kjøkkenet er det lett å finne fram når du trenger noe (Foto: aksenova Sveta / Shutterstock).

Steg 3: Oppretthold systemet

Etter at du har kvittet deg med saker og organisert hjemmet ditt, er siste oppgave å opprettholde systemet du har skapt. I all hovedsak innebærer det å skape gode vaner som gjør at du alltid legger ting tilbake på sin faste plass, samtidig som du ikke tar inn flere ting enn det går ut av huset ditt.

Her er noen tips som hjelper deg på veien:

1. Gjør småoppgaver med en gang

Gretchen Rubin bak podkasten Happier with Gretchen Rubin anbefaler at du gjør småoppgaver med en gang du står ovenfor en slik oppgave. Hun gjør dette ut ifra en 2 minutters regel, som tilsier at hun må gjøre alt som tar mindre enn 2 minutter med en gang.

Dette kan for eksempel være å alltid sette møkkete oppvask inn i oppvaskmaskinen i stedet for på kjøkkenbenken. For hvor lang tid tar det egentlig å sette det inn i oppvaskmaskinen fremfor å sette det på benken? Antakeligvis sparer du kun et par sekunder på å plassere ting på benken fremfor i maskinen, samtidig som du må gå tilbake til kjøkkenet og sette det inn senere.

På samme måte vil det heller ikke ta lang tid å plassere et klesplagg rett på kleshengeren eller i skuffen fremfor å legge det på gulvet eller en stol. Så hvorfor ikke bare henge opp plagget med en gang?

2. Ta alltid med deg noe

En annen god vane å ha er å alltid ta med seg en ting hver gang man går fra et rom til et annet. Skal du på kjøkkenet? Hvorfor ikke ta med den skitne kaffekoppen som står på stuebordet, så slår du to fluer i en smekk? Selv om det tar litt tid å få dette som en vane, er den gull verdt det. Med konstant smårydding – uten at du må bruke ekstra energi på det – samler det seg sjelden opp rot.

3. Ny ting inn = gammel ting ut

For hver nye ting du tar med inn i hjemmet ditt, må en annen ting gå ut. Dette gjelder klær, kjøkkenredskaper, sengetøy og så videre. På denne måten samler du ikke opp ting du ikke trenger, og du blir mer bevisst når du handler. Hver gang du er fristet til å kjøpe noe nytt, for eksempel en ny vase, må du også ta stilling til det du allerede har. Spør deg selv om den nye vasen gir deg mer glede enn de du allerede har hjemme i skapet.

Ung kvinne står foran et klesskap som består av skuffer og en garderobestang. En av skuffene er åpne, og hun ser nøye på en av skjortene som hun har tatt ut av skuffen
Husk hva du har: Vurder alltid hva du allerede eier når du får lyst til å kjøpe noe nytt (Foto: Kostikova Natalia / Shutterstock).

4. Ta en skikkelig sjau et par ganger i året

Det er lett å samle opp ting selv om man prøver å ha gode vaner, særlig om man er flere i familien. Derfor kan det være lurt å gå over det man eier et par ganger i året, slik at man vet hva man eier og vet hva man ikke bruker. Samtidig kan du også gå gjennom eventuelle esker du har satt vekk for å se om du savner det som ligger oppi eskene eller ikke.

5. Ha en egen plass for det som skal ut av huset

Ha alltid tilgjengelig en kasse eller pose med ting du vil selge eller gi bort. Da er det enkelt å legge noe der hver gang du finner ut at du skal kvitte deg med noe.

Til slutt

Ikke la deg stresse av at det er for mye rot hjemme. Det viktigste er at du begynner å ta tak i problemet. Husk at rotet har bygget seg opp over flere år, og at det vil ta tid å få ryddet opp i det.

Tenk i stedet at du gjør deg selv en tjeneste, og gjør alt for at ryddingen blir en hyggelig tid. Sett på musikk du liker, og få hele familien til å bli med. Gi deg gjerne en makstid for hvor mye du skal rydde per uke, slik at det ikke blir overveldende.

Du kan også lage lister over alle avdelinger du skal rydde i et rom, og krysse av etter hvert som du gjør gjennom ting. Tenk at du kan nyte godt av pengene du får fra å selge tingene du ikke trenger, samtidig som at andre kan få mer glede av tingene.

Kilder:

Plusstid / Vi i Villa / Huseiernes Landsforbund / Huseiernes Landsforbund 2 / Nyttiginfo / Klikk.no

Del denne artikkelen:
{share}
Grafisk utsnitt av Hus.no logo